Kuva ja linkki Suomen Urheilupyörän sivulle. |
Trainereita löytyy moneenkin hintaluokkaan. Tämä kyseinen laite maksaa 175 euroa, ja on ihan perus magneettivastus. Eli pyörä tulee takarenkaasta kiinni, ja vastusta voi lisätä/pienentää viiden vaihteen myötä. Alkuun en edes tajunnu, että silti pyörän omiakin vaihteita voi käyttää, ja käytin ainoastaan noita viittä trainerin vaihdetta. Etupyörälle on koroke, että pyörä olisi vaakatasossa. Samoin paketista löytyi suoja vaijereille, ettei tippuva hiki niitä pilaa. Trainereitä löytyy myös wattimittareineen ja erilaisine ohjelmineen. Näissä tarvii sitten olla pistorasia lähellä, että saat sähköä.. Hintakin on sitten melkoisen rapea. Niin, ja on niitä sähkövastuksellakin, eli silloinkin tarvii sähköä.
Ensimmäinen pyöräni trainerissä kiinni. Sininen paksumpi trainerille tarkoitettu kumi takarenkaassa. |
Ajoasentoa viilaamassa toisenlaisen trainerin päällä. |
Toisilla näkee tekniikkarullia. Nämä ovat aloittelijalle huomattavasti vaikeammat, kun pyörä pitää hallita. Tosin ajotuntuma on luonnollisempi kuin trainerin päällä takarenkaan ollessa kiinni. Uskoisin, että telkkarin katsominen ja sillä ajan kuluttaminen ei onnistu kovin helposti ainakaan aloittelijalta. Mä en oo tällaisia rullia kokeillut, mutta niitä oon kyllä muutamaan otteeseen nähnyt. Oikeilla pyöräilijöillä on rullat (tai molemmat)! ;) Mä voisin kuvitella ostavani rullat ja treenaamaan niillä pyörän hallintaa, ja saamaan nimenomaan oikean pyöräilyn fiiliksen.
Kuva ja linkki Suomen Urheilupyörän sivulle. |
Kuva Leppäsen pyörän sivuilta. |
- Wattbike, joka parantaa pyöritystekniikkaa. Sisähommaa tämäkin. Voi käyttää kuntosalilla tai ostaa omaksi.
- Maastopyörä, jonka avulla elimistö ei niin paljon lämpene, vaan talvella voi tulla kylmäkin. ;) Maisemat vaihtuu ja saa raitista ilmaa.
- Hallivuoroilla kenttää ympäri ajaminen. Tylsää, mutta sentään sosiaalisempaa kuin traineri! :) Sidottu vuoroihin eli aikaan. Esimerkiksi Botniahallissa on viikonloppuisin talvella ollu sekä la että su pyöräilijöiden vuorot klo 7-10.
Niin, siihen alun kysymykseen.. Miksi traineri? En voinu kuvitellakaan rullia alle alkuun, halusin mahdollisuuden polkea sisällä pyörällä ja mieluummin traineri omalle pyörälle kuin leveäsatulainen ja pystyasentoinen kuntopyörä. Nyt kyllä tekis mieli testata jossain joskus rulliakin! :) Oiskohan niillä heti kumos?! :D
Onko jotain muita eroja kuin mitä yllä luettelin? Miksi päädyit traineriin/rulliin? Miksi omistat molemmat tai vaihdoit toisesta toiseen?
Mulla on molemmat. Rullat ostin, että saan sisätreeniin vaihtelua ja pyöritystekniikkaan treeniä. Tässä omat plussat ja miinukset:
VastaaPoistaTraineri:
+ei tarvitse keskittyä ajamiseen
+voi tehdä tehotreenejä
+voi tehdä lajivoimaa isolla vastuksella ja pienellä kadenssilla
-ajotuntuma
-pyörä ei elä alla eli ei myötäile kuskin liikkeitä
-ääni voimakkaampi kuin rullissa
Rullat:
+ajotuntuma
+pyörä myötäilee kuskin alla,
+parantaa pyöritystekniikkaa
-vk-treeni vaatii hullun suuren kadenssin
-vaatii jatkuvan keskittymisen
Loistava listaus plussia ja miinuksia!! Kiitos! :) Selkeesti sä oot siis molempien kannalla, kun toisella pystyy tehdä asioita, mitä toisella ei.
PoistaMolemmissa on tosiaan omat hyvät ja huonot puolensa. Paljon riippuu myös treenaajan mieltymyksistä ja tavoitteista.
PoistaOlipas yllättävän ajankoytainen aihe. ;)
VastaaPoistaMielenkiinnolla jään seuraamaan keskustelua, jota toivottavasti seuraa paljon.
Kauramoottorin vastaus oli kyllä aika tyhjentävä. :) Kovin paljon ei varmaan listaukseen oo lisättävää. Mutta mielipiteitä on tietty yhtä paljon kuin ihmisiäkin. :)
PoistaMulla on molemmat, tosin traineriin en ole koskenut lainkaan ainakaan kuuteen vuoteen. Eli äänestän vahvasti rullien puolesta! Pyöritys ja ajotuntuma on ihan toisesta maailmasta. Eikä niillä kovin kauaa tarvitse harjoitella, että hallitsee homman. Mä ainakin tiirailen telkkaria ja temppuilen vaikka mitä. Silloin tällöin jopa lukenut kirjaa ajaessa :D Toki tavoitteena tehdä vähän tehokkaampia reenejä rullilla, jolloin moisia häiriötekijöitä ei tietenkään ole mukana. ;)
VastaaPoistaYlläripylläri, että sulla on rullat, ku sä oot oikee pyöräilijä! ;) Taidat muutenkin hallita pyörän vähän paremmin kuin mä, multa vois mennä aikaa tuollaiseen temppuiluun. :D Tekis kyllä mieli rulliakin testata.
PoistaKannattaa kokeilla! Mä aloitin rullailun suhteellisen myöhään, sitä ennen vuosikaudet trainerilla, mutta kyllä sitä lopulta oppi ja uskalsi. Ekat kerrat eräällä pienellä käytävällä niin, ettei mahtunut kaatumaan kumpaankaan suuntaan! :D Onneksi se siitä kehittyi.
PoistaJossain pitäis päästä turvallisesti ja rauhas kokeilemaan. En uskalla kyllä heti omia rullia ostaa. ;)
PoistaRainerihan mullakin, ostin samalla kun fillarin kun suositeltiin että sais tuntumaa. Kattelin viime talvena tietskarilta korista aina ajellessa, mutta tänä talvena en taida raaskia investoida korikseen. Täytyy varmaan vetästä realtimeathlete.com:sta Hawaijin Ironman reitti ruudulle ja kuvitella polkevansa siellä, vaikka en sinne koskaan haluakaan.
VastaaPoistaMäkin oon kattellu Hawajin kisaa youtubesta polkemisen ajankuluksi. :) Korista ei kyllä jaksais erkkikään, tai ei erkki, mutta MatuCane kyllä. ;)
PoistaTrainereita on aika moneen lähtöön ajotuntuman puolesta, osalla meno hiipuu välittömästi kun lopettaa polkemisen (pieni inertia) ja siten niillä polkeminen tuntuu kuin suossa polkisi maasturilla. Iso inertia taas tuntuu löhes samalta kuin maantiepyörällä reippaassa vauhdissa (tai rullilla). Kannattaa kokeilla hyvää ennen kuin tuomitsee.
VastaaPoistaTotta, hyvä pointti! Suurimmalla osalla taitaa olla kokemusta vain siitä omasta trainerista ja/tai omista rullista. Niin mullakin tuosta halvasta traineristä. Ei mitään hajua, että kuinka paljon normaalimman ajotuntuman tarjoaa kalliimpi traineri.
PoistaHinta ei korreloi ajotuntuman kanssa suoraan, monasti kalliimmalla hinnalla saa vaan "fiitsereitä" eli isomman näyttöruudun ohjaustankoon, kytkennän Internettiin ja virtuaaliharjoitusympäristön jne. Tuo inertia riippuu pitkälti vauhtipyörän painosta ja miten jarruyksikkö toimii, ne voi saada suht halvallakin.
PoistaJoo, tietenkin. Mutta uskon, että rahaa pitää kuitenkin laittaa vähän lisää, että saa ajotuntuman paremmaksi. Kyllähän wattimittari ym. sitä hintaa nostaa, mutta jos ei oteta sellaisia mukaan, vaan verrataan ihan perutrainereita ilman ylimääräisiä lisäpalikoita. :) Olisko sulla antaa joku merkki ja malli esimerkiksi, missä olis tuollanen iso inertia, että vois joskus kokeilla?
PoistaOma Cycleops Supermagneto Pro täyttää ainakin kriteerin. Kurt Kinetic:iä myös kehuttu usein, ei omaa kokemusta. Sitten taas useat Tacx:in mallit on aika toivottomia ainakin olleet paino on niissä ollut kaikissa hilavitkuttimissa ja säätimissä.
PoistaNuo oli ihan uusia mulle, en oo ennemmin nähny! Mutta laitetaas korvan taakse! :) Kiitos hyvistä mielipiteistä!
PoistaItsekin olen suunnitellut hankkivani jomman kumman, jäänyt on? Hallissa on tullut tahkottua talvi. Tuossa on kyllä pohtimista, molemmissa puolensa.
VastaaPoistaHallissa on kyllä mukavampaa kuin sisällä trainerilla/rullilla. Vaikka tylsää sekin on, mutta on siinä yks hyvä puoli, mitä muissa ei oo: Se kehittää ryhmässä ajoa ja peesausta. :)
PoistaKiitos infopaketista, olen taas vähän viisaampi :-)
VastaaPoistaOllos hyvä! :)
PoistaJust kaveri kyseli, että mitä eroa trainerilla ja rullilla oikein on. Olipas hyvä, että kirjoitit aiheesta näin tyhjentävästi, kun sitä oli jotenkin sanallisesti niin vaikea selittää :D
VastaaPoistaMie ajelen halpistrainerilla toista talvea ja olen ihan tyytyväinen, en ole osannut kaivata muuta. Mutta avoimin mielin...
Kappas, tulipas siis siinäkin mielessä hyvään saumaan tämä teksti. :) Halpistraineri kelpaa mullekin, rullat vähän kyllä kiinnostais testata.
Poista220triathlon-lehdessä oli hiljan juttu otsikolla "Off-season biking" jossa myöskin sivuttiin aihetta. Mukaan liitetyssä harjoitusohjelmassa oli sekä rullia "skills" että traineria "strength" (ja oli siinä sitten ihan pyörälenkkejäkin). Eli käytännössä suositeltiin että mitä rullilla ajaa niin sit tarttis samalla opiskella pyörän hallintaa ja ne sessiot olis lyhyempiä, ja mitä trainerilla niin sitten isommalla vastuksella pidempiä pätkiä. Vaikutti ihan järkeenkäyvältä, voin skannata&lähettää jos kuulosti yhtään kiinnostavalta :)
VastaaPoistaJos viittit skannata ja pistää tulemaan, niin olis kyllä kiva lukea juttu. :) ninnille at gmail.com vois pökätä, kiitos!!
PoistaHieman aina karvat nousee pystyyn kun lukee näitä lehtien harjoitusohjelmia joissa kivankuuloisia termejä kuten "strength" liitettynä kestävyyslajiin. Valitettavan monesta puuttuu yhteys urheilufysiologiseen tietämykseen tai valmennusoppiin. Jos perusteita talvitreenaamisen, aerobisen kestävyyskunnon kehittämiseen, haluaa lukea niin alkuun voi katsoa vaikka http://www.bodyrecomposition.com/training/methods-of-endurance-training-part-3-tempo-and-sweet-spot-training.html
PoistaKaikki pitääkin aina lukee kyseenalaistaen. ;D
PoistaKiitos tästä linkistä, täytyy lukea!
Ajankohtainen aihe, kiitos! Minä olen tykästynyt valtavasti kaikkiin pyörätreeneihin. Tällä viikolla tuli traineri, pyörä tököttää jo valmiina siinä, mutta tositoimiin pääsen ensi viikolla. Rullat meinasin myös hankkia jossakin vaiheessa. Sini-koutsi infosi myös tuota asiaa, ettei rullilla saisi tehdä yli tunnin treeniä. Mieluummin vähemmän ja pitkät treenit trainerilla. Rullilla ajelu vaatii kropan kokoaikaista hallintaa ja on raskaampi treeni sen takia. Minä olen myös tykästynyt tuohon Wattbikeen ja osallistun Wattbike Cupiin, jossa on kauden aikana viidet kisat. Nyt treenaan kerran viikossa 20 km:lle. Wattbikelläkään ei suositella yli tunnin treeniä. Sitten käyn ennen untitreeniä ajamassa uimahallissa sellaisella vanhalla isosatulaisella pyörällä. Tykkään siitäkin, Nyt vain ryökäleet olivat hajottaneet satulan säätönamiskan ja eilen jouduin ajamaan himppa liian korkealla satulalla. Salilla on uudempi versio kuntopyörästä, mutta en ole vielä päässyt sinuiksi sen kanssa. Minä voin kepeästi tehdä tunnin treenin myös tuolla vanhalla kuntosalipyörällä, eikä tee edes tiukkaa :)
VastaaPoistaSiniltä tuli varmasti tosi hyvät ohjeet, ja noin se varmasti menee. :) Hyvä informaatiopläjäys, kiitos!! :)
Poista